środa, 05 listopada 2008
#183 PANDEMONIUM KOMUNIKACYJNE




23:23, ritalounge , Transport
Link Dodaj komentarz »
sobota, 25 października 2008
#172 PO SZYNACH PESA MKNIE



Nowe torowisko zbudowane na potrzeby Łódzkiego Tramwaju Regionalnego jest już faktem, podobnie jak nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje PESA122N. Remont niemal dobiegł końca, a na odcinku Piotrkowskiej ukazanym na zdjęciu wszystko już jest gotowe. Tylko czy właśnie tak to miało wyglądać? Czy tramwaje faktycznie mkną szybko, czy nie stoją w korkach, czy są punktualne? ŁZDiT pokusił się o przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców. Nie wiem, na ile przychylnie Łodzianie wypowiedzą się o ŁTR. Obawiam się, że większość wciąż ma w pamięci pandemonium związane z remontem, a z drugiej strony groźbę prezydenta, aby podnieść ceny biletów o ponad 5%. 

Z mojego punktu widzenia - jest lepiej, jak dotąd nie pamiętam sytuacji, abym czekała długo na tramwaj, jak to miało miejsce w przypadku komunikacji zastępczej. Wnętrze i wygoda w PESA-ch również nieporównywalnie lepsze, niż w starych wagonach. Jedyne co mnie drażni, to elektroniczne tablice, których sensu nie mogę pojąć.

tak było kilka miesięcy temu, i tak :)

-----
It's one of the most strategic project that has been undertaken in Lodz recently - Lodz Regional Tramway. The idea was to make travelling between Lodz and smaller cities in the aglomeration faster and more comfortable. It started in 2006 and works lasted lond enough to make Lodzians hate that initiative. Why? Because city was paralyzed - commuting took double time and traffic was terrible. 

Now, there are new rails and modern tramways, such as PESA122N. Improvements are visible naked eye, but I'm not sure, whether it all operates smothly... 

And that's how it was few months ago: 1 and 2 :)

23:57, ritalounge , Transport
Link Komentarze (1) »
niedziela, 19 października 2008
#166 W TERMINALU NA LUBLINKU



W terminalu na łódzkim lotnisku im. Reymonta, czyli na Lublinku można wypić kawę z Marshmallows, poprzyglądać się pasażerom upychającym rzeczy w walizkach, groźnym funkcjonariuszom celnym, posłuchać komunikatów o wzywanych po raz setny niepoważnych podróżnych. Można także kupić naparstek z łódką, a przy okazji polecieć do Kopenhagi.

-----
Today I was on the lodz airport - Reymonta Airport (Lublinek) LCJ. You can drink there a nice coffee with marshmallows, you can see people repacking in chaos, threatening custom officers, you can hear announcements to delayed passengers. You can also buy souvenirs from Lodz and Poland and BTW you can fly to Copenhagen :)

23:50, ritalounge , Transport
Link Dodaj komentarz »
piątek, 19 września 2008
#136 NOWA LINIA TRAMWAJOWA 16 i 16A



Miłą niespodziankę po powrocie sprawiło mi oddanie do użytku torowiska na ulicy Piotrkowskiej - wreszcie znów mogę dojeżdżać na uczelnię tramwajem, a nie autobusem zastępczym, który nie dość, że jeździł rzadko, to jeszcze miał przystanki w mało strategicznych punktach.

Jeszcze bardziej zaskoczył mnie nowy numer linii tramwajowej - 16 oraz 16A. Ponoć nowość to wielka nie jest, bo kiedyś już w Łodzi były 'szesnastki' - cóż trzeba się przyzwyczaić. Poniżej trasy według informacji ze strony MPK:

Linia 16: HELENÓWEK – Zgierska, Zachodnia, Kościuszki, Żwirki, Piotrkowska, pl. Niepodległości, Rzgowska – KURCZAKI

Linia 16A: ZGIERZ – 1 Maja, Łódzka, Zgierska, Zachodnia, Kościuszki, Żwirki, Piotrkowska, pl. Niepodległości, Rzgowska – KURCZAKI

Fotka zrobiona na ulicy Piotrkowskiej przy Skorupki.

-----
Few months ago I wrote about modernisation works and laying new tram tracks. Today I was surprised when I saw that works have been ended. Not only are there new tracks, but new lines as well. Ok, maybe not new destinations, but renamed. Now there is line 16 from 'Helenowek to Kurczaki' and 16A from 'Zgierz (outside Lodz) to Kurczaki'.

And the best thing is it will be easier for me (and thousand of Lodzians) to commute to university/work.


21:58, ritalounge , Transport
Link Komentarze (1) »
poniedziałek, 15 września 2008
#132 LODZ DAILY PO URLOPIE



Wszystko co dobre kończy się za szybko... A później wraca proza życia i okazuje się, że wcale nie jest źle. Nie jest gorzej. Jest inaczej, bo musimy budować szczęście dzień po dniu. I wtedy, gdy marzniemy na przystanku, gdy nie przyjeżdża kolejny tramwaj, gdy kolokwium poszło beznadziejnie, aparat został na biurku, telefon milczy... A na wakacjach liczy się słońce, drink z palemką, rozmowy do rana, torba podróżna na ramieniu, kawa mrożona ze Starbucksa, zagubiony sms z oddali...

Dziękuję wszystkim, którzy zaglądali na blog podczas wakacyjnej przerwy. Mam nadzieję, że będziecie to robić nadal, regularnie, tak, jak regularnie, czyli każdego dnia, będą pojawiać się na nim nowe zdjęcia Łodzi

Jeszcze pół roku temu miało mnie tu dziś nie być - miałam być w Austrii. Zrezygnowałam. Postawiłam na Łódź.

Zdjęcie zrobione z samolotu RyanAir z London Stansted, widok na łódzkie blokowisko.

-----
All good things come to an end a little too fast and soon we have to start living an ordinary life again. Luckily, usually after a short disappointment, we discover that 'the real life' can be also exciting. It just makes us work harder to feel happy. Holiday time seems to be free of problems - who would think about morning traffic, cold and windy afternoons or never-ending waiting for a bus? When you are on vacations all you think about is whether to choose the pink or the yellow drink or which sun cream is better for your skin. But there is always someone or something you miss, the special person or the special place you are glad to see when you are back...

Thank you all for visiting my blog over weeks of holidays. I'd be honoured to see you (through statistics or comments) again. Feel free to visit or contact me at ritasobczyk[at]gmail.com

I took this photo through the window in Boeing 737 RyanAir Airlines from London Stansted. Come to Lodz to take a better snap :P

23:36, ritalounge , Transport
Link Komentarze (4) »
sobota, 28 czerwca 2008
#131 NA LUBLINKU



22:27, ritalounge , Transport
Link Komentarze (1) »
czwartek, 10 kwietnia 2008
#52 DOKĄD JEDZIE TEN TRAMWAJ?

O czym ostatnio rozmawiają Łodzianie? Nie o polityce, nie o zakupach, nie o sporcie, tylko... o tramwajach, autobusach, korkach, awariach, komunikacji zastępczej, spóźnieniach i nerwach. Pytania, które najczęściej słyszę, to: 'Przepraszam dojadę do X?', 'jaką trasą jedzie ta
zetka?', 'gdzie teraz jest przystanek?'
 
To wcale nie jest śmieszne, to jest tragikomedia! Standard życia zamiast rosnąć - spada! Codzienne dojazdy zajmują coraz więcej czasu... Rozumiem, że moje narzekanie nic nie pomoże, ale może apel do pasażerów tak. Proszę o:
-pozwolenie wysiadającym spokojnie opuścić środek transportu przed wejściem do niego
-nie stanie w drzwiach, podczas, gdy środek pojazdu jest pusty, a wsiadający muszą tłoczyć się 'na drzwiach'
-stojąc w autobusie/tramwaju rozejrzeć się wokół siebie i sprawdzić, czy nie depcze się kogoś, nie przyciska twarzy niezdjętym plecakiem, nie zastawia kasownika
 
Zdjęcie zrobione dziś wieczorem na ulicy Kilińskiego, k. Dąbrowskiego.
-----
Visiting Lodz is a great experience and most visitors are satisfied, but when it comes to living here it's not so easy. I know all current inconveniences lead us to better standard of life, but at present they are maddening! Many buses and tramways have changed their routes, some lines are closed, there are traffic jams, breakdowns and as a result people are late and furious! 
What's more passengers' behaviour leave a lot to be desired. I wish people follow simple rules such as letting others to leave before they get on or overcrowding at the door, when there's a free space inside.

Photo took at Kilinskiego Str near Dabrowskiego Str, early evening.
 
23:51, ritalounge , Transport
Link Komentarze (4) »
czwartek, 27 marca 2008
#38 HERBRAND NA PIOTRKOWSKIEJ


O tak! Łódź ma wiele osobliwości, jedną z nich jest replika zabytkowego tramwaju Herbrand. Nazwa pochodzi od nazwiska właściciela fabryki w Kolonii, która od końca XIX wieku specjalizowała się w produkcji tego typu modeli. Początki łódzkich tramwajów elektrycznych datuje się na rok 1898. Podróż do rozkoszy nie należała: motorniczy całą trasę prowadził na stojąco, wagony były nieogrzewane, pasażerowie siedzieli na długich ławach, tyłem do okien.

W roku 1958 Herbrandy zjechały z trasy, natomiast od 2003 po Piotrkowskiej jeździ replika, zbudowana na podwoziu Volvo - trambus linii turystycznej. Przejażdżka Herbrandem, to dobry (i tani!) sposób na zobaczenie Piotrkowskiej w trybie przyspieszonym, przy okazji nie-Łodzianom przypominam, że na odcinku Pl. Wolności - Piłsudskiego, Piotrkowska jest deptakiem i ruch pojazdów samochodowych jest znikomy. 
-----
Lodz is a city full of attractions. When you come to visit, don't forget to go for a tram-ride in a replica of old tramway, which used to be popular in the end of XIX-th till '50 of XX-th century. First electric tram appeared on the main street - Piotrkowska Str. in 1898, it was a tram from Koln factory, coloquially known as 'HERBRAND'

Nowadays it's a trambus, looking almost the same, operating tourist line, going along Piotrkowska Str. between 'Plac Wolnosci' (Freedom Sq) and Pilsudskiego Str. It's a cheap and quick way to see the main promenade (you will easily find special stops).
23:51, ritalounge , Transport
Link Komentarze (3) »
wtorek, 18 marca 2008
#29 KŁADZIEMY NOWE TORY

Poranny atak śniegu i przelotne opady, które nawiedzały Łódź przez cały dzień, nastroiły mnie bardzo pesymistycznie. Gdzie jest wiosna? Czyżby przestraszyła się komunikacyjnego chaosu i remontów, które ogarnęły niemal całe miasto?! Łodzianie mają powody do narzekania - nie dość, że zimno i wietrznie, to jeszcze droga do pracy/szkoły została wydłużona.

Powyższe zdjęcie przedstawia skrzyżowanie ulicy Piotrkowskiej ze Żwirki, gdzie kładzione jest nowe torowisko. Nie wiem jak pracują pieniądze w banku ING, ale mam nadzieję, że robotnicy z opóźnieniem, ale dokładnie wykonają swoją pracę. Oby raz na zawsze zniknęły miejsca, w których tramwaj chybocze się, jakby miał za moment wypaść z szyn!

-----
I'm completely hopeless against the weather ;( It's snowing, raining, the wind is blowing, it's cold and commuting takes much more time than usually, because of roads modernization. I think Spring won't come soon, cos it's afraid of the chaos in the transport system...

You can see workers laying new tracks - Piotrkowska/Zwirki intersection. Hope travelling on the tram will be safer and more comfortable!

(the big, orange advertising slogan on the wall of the ING bank means 'That's where your money are working'.)
21:07, ritalounge , Transport
Link Komentarze (5) »
środa, 05 marca 2008
#16 POCIĄG STOP!
Wróciłam! I na blogu znów zdjęcia Łodzi -  powyżej dworzec Łódź Fabryczna, powstały w latach 60 XIX wieku z inicjatywy przemysłowca Karola Scheiblera. Dworzec klasy B, o rocznej odprawie podróżnych w przedziale 1-2 mln, bez przejść nadziemnych, bez przejść podziemnych, a mimo wszystko wyjątkowy. Otóż, może nie wszyscy wiedzą, tory w pewnym momencie się kończą, na peronie w centrum miasta, ot taki one way ;)

A tymczasem komfort i bezpieczeństwo podróży do stolicy, znacznie się poprawiły. Koszt nowego taboru wyniesie w sumie ponad 140 mln zł, z czego połowę finansuje UE poprzez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Nowe pociągi z bydgoskiej spółki PESA robią wrażenie, co prawda tylko wyglądem przypominają TGV, gdyż czas przejazdu, to wciąż ponad 2 godziny, lecz fotele są wygodniejsze, wnętrze przestronniejsze, a co najważniejsze panuje cisza! Czy kolejne pokolenia nie będą już znały charakterystycznego tu-tu-tut?

-----
'Lodz Fabryczna' railway station is the oldest railroad station in Lodz, built in '60 of XIX-th century at the initiative of Karol Scheibler, one of the greatest industrial magnats. It has only 4 platforms, no underpass, no overpass and rails just end at the centre of the city, so it's a one way track.

Tracks between Lodz and Warsaw are being modernised benefiting from the EU regional fund. There's a new, modern rolling stock, more comfortable, but still slow in comparison to french TGV. What surprised me was silence in the train and no typical clatter.
21:57, ritalounge , Transport
Link Komentarze (4) »
 
1 , 2